Baggrund for siden

Da jeg har en mor der er på SCD diæt (Specific Carbohydrate Diet) har jeg erfaret at det er ret svært at finde lækre opskrifter.
Derfor har jeg besluttet mig for at finde gode opskrifter og samle dem på én side så alle andre der ønsker at få lækker sund mad kan få gavn af dem.
Hvis i er interesserede i denne diæt, er der en legal-illegal liste på denne hjemmeside

Breaking The Vicious Cycle
Hvis i har svært ved at finde ingredienserne/udstyret, er de mest specielle nævnt under 'Udstyr & ingredienser'.

mandag den 27. oktober 2014

Svinekæber m. æbler i hvidvin

Hvidvinsbraiserede svinekæber med æbler

Antal: 4 personer + rester
Tid: Forberedelse 30-40 min.
       Tilberedning 90-360 min.
Sværhedsgrad: Svær
Pris: Dyr
Fryseegnet: Ja

10-12 svinekæber 1)
2 løg
2 dl hvidvin (smages til med ekstra, hvis der er behov) 2)
2 syrlige æbler
2 dl kraftig grøntsagsbouillon/vand
1 spsk. frisk timian
Smør
Salt og peber

Bemærk:
1) Kan købes hos slagteren eller en sjælden gang i supermarkedet
For bare et par år tilbage, var svinekøber så billige, at slagterne næsten smed dem efter en, men efter at der er gået trend i det (ligesom med pulled pork) er det nu blevet ret dyrt. Jeg var så heldig at finde et tilbud på én bakke 350 gr. for 40 kr. og skyndte mig derfor at købe de sidste tre pakker.
Men bare roligt, pengene er det hele værd ;)

2) Hvis du er på SCD, er det vigtigt at du finder en ret tør vin, men andre kan godt vælge en mere mild udgave. Jeg brugte her en sød California Chardonnay Pinot til 40 kr. fra Superbrugsen.

Fremgangsmåde:
Rens kæberne og hak løgene fint.
Smelt lidt smør i en stegegryde/wok og brun kødet og løgene.
Lad det simre i et par minutter og tilsæt hvidvin og bouillon/vand. Tilføj eventuelt mere væske undervejs.

Lad det simre i endnu 60 minutter.
Skær i mens æblerne ud i tynde både, og efter de 60 minutter tilsættes de kødet.
Kom timianblade i og lad det igen simre i 30-300 minutter (Jo længere, jo bedre. Prøv også at gøre det klar dagen inden og varm det op igen dagen efter).
Smag til med salt og peber.
Lav evt. en spidskålssalat som tilbehør. Se bloggen for opskrift.
Velbekomme :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar