Baggrund for siden

Da jeg har en mor der er på SCD diæt (Specific Carbohydrate Diet) har jeg erfaret at det er ret svært at finde lækre opskrifter.
Derfor har jeg besluttet mig for at finde gode opskrifter og samle dem på én side så alle andre der ønsker at få lækker sund mad kan få gavn af dem.
Hvis i er interesserede i denne diæt, er der en legal-illegal liste på denne hjemmeside

Breaking The Vicious Cycle
Hvis i har svært ved at finde ingredienserne/udstyret, er de mest specielle nævnt under 'Udstyr & ingredienser'.

fredag den 2. august 2013

Lækre stenalderboller



Lækre Stenalderboller m. kerner og frø


Antal: 8-10 boller
Tid: Forberedelse 10 min.
        I alt 45-50 min.
Pris: Billig – Middel
Sværhedsgrad: Nem
Fryseegnet: Ja

4 mellemstore gulerødder
1 håndfuld valnøddekerner
100 g sesamfrø
100 g solsikkekerner
100 g græskarkerner
3 æg
1-2 spsk. smør
1 tsk salt

NB:
Alle kerner og frø kan erstattes som man lyster. Altså hvis man ikke har økonomi til at købe de lidt dyre græskarkerner eller ikke må få hørfrø som den oprindelige opskrift (folk på SCD må ikke få hørfrø) kan de erstattes med solsikkekerner eller lignende. Bare man ender ud med samme ca. mængde kerner og frø.


Fremgangsmåde:

Ovnen forvarmes til 180 grader.
Gulerødderne rives og blandes i en skål med solsikkekerner, sesamfrø, græskarkerner, hele valnødder samt salt.
Smørret smeltes på en pande og hældes i. Rør det hele godt sammen og giv det hele en tur med stavblenderen, indtil ”dejen” har fået en god konsistens (kortere tid = rustikke boller, længere tid = blødere boller). Pisk æggene let sammen i en skål og tilsæt æggemassen til ”bolledejen”.
Derefter formes bollerne med en ske (som når man former frikadeller) og sættes på en rist med bagepapir.
Top dem eventuelt med græskarkerner.

Paleobollerne skulle gerne se ud som billederne nedenunder.


Bagetiden varierer lidt efter bollernes størrelse, men regn som udgangspunkt med 35-40 min. i ovnen.

Bollerne kan, med en hvis tykkelse, skæres over. Og de smager rigtigt godt med smør og pålæg. De kan fryses og opvarmes på en brødrister eller i ovnen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar