Baggrund for siden

Da jeg har en mor der er på SCD diæt (Specific Carbohydrate Diet) har jeg erfaret at det er ret svært at finde lækre opskrifter.
Derfor har jeg besluttet mig for at finde gode opskrifter og samle dem på én side så alle andre der ønsker at få lækker sund mad kan få gavn af dem.
Hvis i er interesserede i denne diæt, er der en legal-illegal liste på denne hjemmeside

Breaking The Vicious Cycle
Hvis i har svært ved at finde ingredienserne/udstyret, er de mest specielle nævnt under 'Udstyr & ingredienser'.

fredag den 2. august 2013

Laks m. Baconsvøb og tilbehør

Laks med baconsvøb m. spinat, stegte bønner med hasselnødder og krydderurte mayonnaise.


Antal: 4 personer
Tid: 45 min.
Pris: Middel
Sværhedsgrad: Middel
Fryseegnet: Nej


Fisk:
800 g laks i skiver/stykker el. 2 stk/person
2 pk. bacon


Grøntsager:
1 ps. frisk el. frossen spinat
1 ps. frosne bønner
100 g hasselnødder

Krydderurte mayonnaise:
2 pasteuriserede æggeblommer
1,5 dl rapsolie
citronsaft af ½ citron
1 fed presset hvidløg
½ tsk. honning *1)
2-3 spsk.hakkede krydderurter *2)
Salt & peber
Evt. hvidløgspulver

NB:
*1) Man kan sagtens putte mere eller mindre honning i, det er en ren smagssag.
*2) Krydderierne er tildels en smagssag. I kan sagtens få en lækker mayonnaise-dressing uden masser af smag.
Hvis I har en have med krydderier så bland jeres yndlings, men vil helt sikkert anbefale nogle basilikum-blade og dild (det er så dejligt til fisk, og kan også bruges som fin pynt). Det kan også anskaffes hos den nærmeste købmand, og da jeg lige har fået nogle rigtig flotte orange blomsterkarse-blomster har jeg også brugt dem. De har en fin karsesmag og er rigtig flotte.

Fremgangsmåde:
Tænd ovnen på 220 grader. Dæk et ovnfast fad med bagepapir, fisken skal senere lægges her.
Flå laksestykkerne i hånden eller løsn skindet forsigtigt med en kniv. Det gør ikke noget at det ser lidt raseret ud, da det skal dækkes med bacon;) Rul nogle stykker bacon om hver fisk til de er helt eller næsten dækket. Jeg har brugt tre skiver til hver, men det kommer selvfølgelig an på fiskens og baconskivernes størrelse.











Læg fisken på fadet. Inden du putter det i ovnen, laves krydderurt-mayonnaisen.
Hæld æg i en skål og mål olien op i en kande eller lignende. Pisk æggene kraftigt med en elpisker mens du forsigtigt hælder olien i, i en tynd stråle, ellers skiller den. Gør dette til al olien er kommet i. Stop elpiskeren og bland hvidløg i. (Hvis I som jeg ikke ejer en hvidløgspresser, så frygt ikke. Skær fedet fint ud og mas dem lidt med den flade side af kniven.) Kom derefter krydderurter, citronsaft, honning, salt og peber i og pisk det sammen. Det stilles køligt indtil servering.

Sæt nu fisken i ovnen i 15-20 min. indtil laksen er sprød, men ikke længere tid end 15-20 min. da fisken ellers bliver tør.
Damp spinaten i 5 min. i en gryde m. låg, ved at smelte lidt smør i bunden af gryden og lægge spinaten her i med låg på, el. som anvist på pakken.
Smages til med salt og peber (og hvidløgspulver hvis I kan lide det).
Hvis der er kommet lidt meget smør i, så hæld det nu ud.
 
Kog bønnerne i 1-2 min. lad vandet dryppe helt af. Steg nu bønnerne på en pande med lidt olie et minuts tid.

Rist de hele hasselnødder på en tør pande.
Hasselnødderne skal ligge nogle få minutter på panden. Når deres skaller begynder at flække, tages de (meget varme) nødder af og man gnider  så meget af skallen af som muligt, med et viskestykke.

Hak nødderne og drys dem over ved servering.

Og når I nu har brugt tid på sådan en fin ret, så skader det ikke at gøre noget ud af anretningen. Her har jeg lagt de stegte bønner halvt på tallerkenen og over fisken, lagt dild på den ene fisk og har strøet blomsterkarse over retten. Put en smule af krydderurt-mayonnaise på spinaten og hæld det over fisken og bønnerne med en ske. Du behøver ikke en Michelin-stjerne  for at få en lækkert udseende ret :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar