Baggrund for siden

Da jeg har en mor der er på SCD diæt (Specific Carbohydrate Diet) har jeg erfaret at det er ret svært at finde lækre opskrifter.
Derfor har jeg besluttet mig for at finde gode opskrifter og samle dem på én side så alle andre der ønsker at få lækker sund mad kan få gavn af dem.
Hvis i er interesserede i denne diæt, er der en legal-illegal liste på denne hjemmeside

Breaking The Vicious Cycle
Hvis i har svært ved at finde ingredienserne/udstyret, er de mest specielle nævnt under 'Udstyr & ingredienser'.

mandag den 11. august 2014

Tandoori kylling m. blomkålsris

Tandoori Masala kylling med blomkålsris

Antal: 4 personer
Tid: Forberedelse 20 min. + 2 timers marinering
        Tilberedning ca. 45 min.
Sværhedsgrad: Middel
Pris: Billig
Fryseegnet: Nej

1 kg kyllingelår
2 blomkål
2 dl SCD yoghurt
3 spsk. tandoori masala krydderi
1 tsk. cayenne
1 stort løg/ 2 små løg
2-3 fed hvidløg
Salt og peber
Evt. hvidløgspulver/chili/karry til ''risene''
Citronsaft

Fremgangsmåde:
Hak  løget/løgene fint.
Bland yoghurt og løg med krydderierne og masser det godt ind i kødet.
Lad kyllingelårene marinere i en pose i køleskabet i mindst 2 timer. Har du tid, så lad det endeligt stå natten over, men det er ikke væsentligt.
Læg derefter lårene i et ovnfast fad og stil det i den forvarmede ovn på 250 grader i 30-40 minutter.
Prøv om kyllingen er færdig ved at prikke hul med en gaffel. Er kødsaften klar, er kyllingen færdig.

Imens kødet steges, laves blomkålsrisen.
Riv blomkålen groft på et rivejern og tilsæt salt, peber og evt. andre krydderier.
Svits på en pande med fedtstof ved høj varme til det er godt gennemvarmet. Hold godt øje for risene må ikke få farve.

Der vil helt sikkert være overskydende ''ris'' tilbage, men kom resterne i en bøtte og så kan det sagtens holde sig i adskillige dage i køleskabet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar