Baggrund for siden

Da jeg har en mor der er på SCD diæt (Specific Carbohydrate Diet) har jeg erfaret at det er ret svært at finde lækre opskrifter.
Derfor har jeg besluttet mig for at finde gode opskrifter og samle dem på én side så alle andre der ønsker at få lækker sund mad kan få gavn af dem.
Hvis i er interesserede i denne diæt, er der en legal-illegal liste på denne hjemmeside

Breaking The Vicious Cycle
Hvis i har svært ved at finde ingredienserne/udstyret, er de mest specielle nævnt under 'Udstyr & ingredienser'.

tirsdag den 4. februar 2014

Jordbær trifli

Jordbær-karamel trifli


Antal: 2 personer
Tid: Forberedelse 15 min + natten over
        Tilberedning 10 min.
Sværhedsgrad: Middel
Pris: Middel
Fryseegnet: ?

Bemærk at karamellen skal laves dagen inden, og at den og kokosnød-cremen skal stå natten over i køleskabet.

Jordbær trifli:
1 portion karamel
Jordbær (frosne eller friske)
1 dåse fuldfed kokosmælk
1 vaniljestang
Kanel


Karamel:
11-13 dadler, udstenede og opblødt i vand i 1 time.
4-5 spsk. kokosmælk
2 spsk. vand
½-1 vaniljestang
Salt

Fremgangsmåde:
Du starter dagen inden, med at adskille 'cremen' fra kokosmælken. Placer det i en beholder i køleskabet natten over.
Nu laves 'karamellen'.
Blend dadler i ca. 1 min. Tilsæt kokosmælk og vand lidt ad gangen, mens der røres rundt.
Tilsæt nu vanilje og salt.
Fortsæt med at blende/blande, til karamellen har en god, ensartet konsistens.
Stil også denne i køleskabet natten over.


Hvis jordbærene er frosne, skal de lige nå at tø op, så tag dem ud til optøning inden du begynder.
Tag kokoscremen og kom den i en skål.
Tilsæt kanel og vanilje og rør. Kom mere i efter smag.
Skær jordbærerne i skiver.
Nu skal desserten samles: Start med en lag jordbær, derefter et lag kokos og et lag karamel. Fortsæt sådan, indtil der ikke er mere. Slut af med et lag jordbær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar