Baggrund for siden

Da jeg har en mor der er på SCD diæt (Specific Carbohydrate Diet) har jeg erfaret at det er ret svært at finde lækre opskrifter.
Derfor har jeg besluttet mig for at finde gode opskrifter og samle dem på én side så alle andre der ønsker at få lækker sund mad kan få gavn af dem.
Hvis i er interesserede i denne diæt, er der en legal-illegal liste på denne hjemmeside

Breaking The Vicious Cycle
Hvis i har svært ved at finde ingredienserne/udstyret, er de mest specielle nævnt under 'Udstyr & ingredienser'.

søndag den 4. august 2013

Mandelsmør

Paleo mandelsmør

Antal: 1 portion
Tid: ca. 30 min.
Pris: Middel
Sværhedsgrad: Nem
Fryseegnet:Nej

200 g mandler
Lidt salt
Evt. en smule olivenolie


Hvis du nogensinde har spenderet 80 kr. på et lille glas mandelsmør, eller bare undret dig over hvordan noget tilsyneladende tørt kan blive olieret, har tanken om at lave din egen nøddesmør nok strejfet dig. Og nu har jeg så også taget opgaven til mig og har lavet en bøtte. Og det er overraskende nemt :)

Fremgangsmåde:
Begynd med at riste nødderne på en tør pande. Når skallen begynder at flække en smule og nødderne har fået lidt farve, er varmede godt igennem og virker sprøde er de klar til at blive blendede.
Du skal nu bruge en god blender *1), da det kræver et godt stykke tid før mandlerne frigiver sine olier og bliver til smør. I starten er konsistensen meget tør (som i at fugt er ikke-eksisterende), men efterhånden frigives olierne for massen bliver fugtig. Man kan tilsætte en smule olivenolie undervejs, for at det ikke bliver for tørt *2).
Når smørret har den ønskede konsistens, smages det til med salt.

NB:
*1) Vær forsigtig når du blender mandlerne. Det kan være lidt hårdt for blenderen, så det er en god ide at gøre det forsigtigt lidt af gangen.
*2) Her skal bemærkes at det tager forholdsvis lang tid før du oplever resultater. Og lav ikke min fejl og tænk "det kan umuligt tage så lang tid, jeg må have gjort noget forkert" og hæld en masse olie i. Det tager rent faktisk lang tid før olierne frigives.

Smørret har nogenlunde samme konsistens som peanutbutter, bare med mandelsmag. Nam nam :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar