Baggrund for siden

Da jeg har en mor der er på SCD diæt (Specific Carbohydrate Diet) har jeg erfaret at det er ret svært at finde lækre opskrifter.
Derfor har jeg besluttet mig for at finde gode opskrifter og samle dem på én side så alle andre der ønsker at få lækker sund mad kan få gavn af dem.
Hvis i er interesserede i denne diæt, er der en legal-illegal liste på denne hjemmeside

Breaking The Vicious Cycle
Hvis i har svært ved at finde ingredienserne/udstyret, er de mest specielle nævnt under 'Udstyr & ingredienser'.

søndag den 10. november 2013

Indkøbslisten!

Hvor, hvor meget og hvad?

En liste over eksempler på hvor man kan finde, og en cirka pris på de specielle ingredienser der optræder i mine opskrifter. Denne liste vil blive opdateret løbende, og stil gerne spørgsmål til produkter hvis der skulle opstå et behov.


Hokkaidogræskar: 
(Sæson-grøntsag)
Kan findes i - Kvickly, Føtex og andre udvalgte supermarkeder 
Pris - 25 kr. pr. stk.
Man kan både vælge at skrælle græskaret eller spise den som den er. Skallen er frisk, sprød og lækker og det er næsten synd at smide det væk.



Mandelmel:
(Kan laves selv - nødderne steges på tør pande, til skallen flækker, fjern skallen og kom nødderne i en god blender.)
Kan findes i - Irma, nogle etniske butikker, helsekostbutikker, Tyskland (billigt)
Pris -  100 kr. for 400 g.
Det er meget dyrt i Danmark, men man kan finde en noget billigere model i Tyskland - nødder er meget billigere i Tyskland i det hele taget.


Kokosmælk:
(Kan laves selv)
Kan findes i - Kvickly, Brugsen, Irma, Helseplus.dk
Pris - 15 kr. for 200 ml/ 22 kr. for 400 ml
Det er bedst at hælde indholdet ud i en skål og røre det rundt inden det bruges. Dette går at man undgår klumper og det er nemmere at arbejde med.


Kokosolie:
Kan findes i - Kvickly, special butikker, Matas, Urtegaarden.dk
Pris - 80 kr. for 500 ml
Relativ smagsløs olie, dog med en svag smag af kokos. Og man bør bruge olier som kokosolie når man steger idet den er meget bedre sammen med stærk varme, end f.eks. olivenolie.


Yoghurtmaskine:
Kan købes på - Hjemmeproduktion.dk i en 1 liters udgave (her skal der dog anskaffes et tænd-sluk ur der kan tænde af sig selv også)
og Amazon.com har mange 2 liters udgaver kaldet Yogourmet (bemærk at den her skaber et behov for at kunne bruge amerikansk stik og få omformeret strømmen - skulle kunne  løses for omkring 100-150 kr.)
Pris - 350 til 600 kr.
Det er godt nok en lidt pebret pris, men det vil betale sig i den anden ende, og du får brug for den hvis du beslutter dig for at gå på SCD og du vil ikke fortryde det, det har vi i hvert fald ikke. (Vil anbefale 2 liters udgaven hvis i er flere personer på diæten)
 

SCD yoghurt:
Kan ikke købes i nogle butikker og skal altså laves selv.
Der er en opskrift på bloggen indenunder morgenmad og dressing.
Se også 'yoghurtmaskine'.

2 kommentarer:

  1. Når du laver SCD yoghurten bruger du så en maskine eller hvordan ??
    Jeg er ved at gå ud af mit gode skind, jeg har ikke en maskine, og kan ikke se hvordan jeg skal få lavet det.
    tjek min side: http://kampenmodcolitis.blogspot.com/

    SvarSlet
    Svar
    1. Som der står så se 'Yoghurtmaskine', det er lige over SCD yoghurten ;), så bruger jeg en maskine for at fremstille det. Håber du får lavet noget, det er fedt når man kommer ind i en god morgenrutine :)

      Slet