Baggrund for siden

Da jeg har en mor der er på SCD diæt (Specific Carbohydrate Diet) har jeg erfaret at det er ret svært at finde lækre opskrifter.
Derfor har jeg besluttet mig for at finde gode opskrifter og samle dem på én side så alle andre der ønsker at få lækker sund mad kan få gavn af dem.
Hvis i er interesserede i denne diæt, er der en legal-illegal liste på denne hjemmeside

Breaking The Vicious Cycle
Hvis i har svært ved at finde ingredienserne/udstyret, er de mest specielle nævnt under 'Udstyr & ingredienser'.

tirsdag den 6. maj 2014

Brændenældesuppe med kød

Super lækker brændenældesuppe

Antal: 6 personer
Tid: Forberedels 10 min. + forvent 1-2 timer til at indsamle brændenælder
        Tilberedning 60 min.
Sværhedsgrad: Middel
Pris: Billig
Fryseegnet: Ja

150 g unge skud eller topskud og blade
½ kg kød i tern (har her anvendt oksekød, men det kan også være svin, får eller fjerkræ)
3-4 gulerødder
2 store løg
1½-2 liter vand
2 dl frossen grøntsagsbouillon (hjemmelavet)
Salt
Meget vigtigt!: Havehandsker eller tykke plastikposer.

Efter min mening spiser folk slet ikke nok af det vi normal kalder for 'ukrudt'. Brændenælder indeholder et stort indhold af vitaminer, jern, mineraler og vigtige flanoider.
Brændenælder er bedst her i foråret hvor man kan få fat i de unge skud. De kan dog også spises senere, men sæsonen afsluttes når de blomstrer.

Fremgangsmåde:
Tag en stor gryde frem og kom det kolde vand og kødet i og bring det i kog i ca. ½ time.
Medens det står og koger ordnes løg og gulerødder og hakkes groft. Husk at skumme suppen undervejs.
Brændenælderne vaskes grundigt (de kan stadigvæk brænde en smule, så hav stadigvæk handsker på) og hakkes også groft.
Efter en halv time tilsættes grøntsager og brændenælder, giv det endnu en ½ time.
Når suppen er færdig, tilsmages den med salt og er derefter klar til servering.
Resten af suppen kan fryses ned eller spises dagen efter. Velbekomme :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar